Saturday, May 14, 2011

Am I munafik?

Bismillah

Mengimbas kembali tajuk daurah kelmarin. "keep promise". Secara zahirnya nampak seperti mudah untuk menepati janji- berjanji dan tunaikan. Senang bukan. Namun, hakikatnya tidak. Pepatah melayu sendiri ada menyebut, " sedangkan lidah tidak bertulang".

Menapati janji hukumnya wajib syari'e. Tapi ramai yang take for granted tentang perkara ini.  Bak kata mereka yang hadir ketika itu "ala, faham2 je lah, janji melayu". Takut mendengarnya.Aku melayu. Adakah aku tergolong dalam orang yang x menepati janji? Astaghfirullah.

"Dan tepatilah perjanjian dengan Allah apabila kamu berjanji dan janganlah kamu membatalkan sumpah-sumpah(mu) itu, sesudah meneguhkannya, sedang kamu telah menjadikan Allah sebagai saksimu (terhadap sumpah-sumpah itu). Sesungguhnya Allah mengetahui apa yang kamu perbuat." (An-nahl:91)




Astaghfirullah. 


Menambahkan kegerunan lagi..
Sabda Rasulullah s.a.w: 
" Ads 4 perkara, sesiapa yang melakukannya maka ia adalah seorang MUNAFIK tulen. Sesiapa yang melakukan 1 daripada 4 perkara itu, maka ia mempunyaisalah satu daripada sifat munafik, hingga dia meninggalkannya. (4 sifat itu ialah) apabila dipercayai ia khianat, apabila bercakap ia berdusta, apabila berjanji ia mungkir dan apabila bertengkar ia mengenepikan kebenaran. (Menegakkan benang yang basah)"


Riwayat Ahmad


Astaghfirullah.


Ada 3 jenis Janji:


1) Janji kepada Allah
2) Janji sesama manusia
3) Janji kepada diri sendiri.


Sudahkah kita penuhi janji? Think.


Kalau kita lupa macam mana?
Ada 4 situasi dimana, bila kita berjanji, kita tidak berdosa jika tidak tunaikan. 
1) Bila kita berjanji tapi kita terlupa. (sangat2 lupa).
2) Dipaksa berjanji
3)Janji untuk melakukan perkara yang haram
4) Ada unpredictable situation berlaku yang menghalang kita menunaikan jani.


Sewaktu Q n A, ada 1 question yang menarik perhatian:
" Pak cik, Is it promise akan berlaku jika we used word "promise" dalam percakapan kita @ ada word lain yang boleh membuatkan kita berjanji?"


- " good question. Come back to the meaning of promise itself. Promise is when we say something, people will expect something return from us. "  Tak kisah guna word apa pun..


See. Walaupun kita menggunakan word " ok. i'll do it" , ia dikira kita berjanji. Memberi harapan kepada orang, itu janji.


Astaghfirullah. Mudahnya untuk berjanji...


Thus, berhati-hati dalam berkata. Jauhi dari sifat munafik. Renung dan fahami.


May Allah bless.
Wallahua'lam.







1 comment: