Friday, March 2, 2012

Trip to Arau- Recalling the past~



Bismillah...

Alhamdulillah, telah selamat sampai daripada Araustralia Arau, Perlis.Tempat yang memberi 1001.342 kenangan kepada kami yang sempat beberapa sem belajar di Menara Gading kat sana. Kedatangan kami yang mula-mulanya nak buat surprise di sambut dengan suprise jugak oleh kawan-kawan kat sana.. Boleh pulak kami gembira-gembira datang dari jauh tetibe depa buat don't know je. Haru. Tapi keadaan tuh belanjutan untuk beberapa detik je. Then,semua melepas rindu dengan gumbiranya until the end.


credit

First impression sewaktu kami sampai sana " X sangka dapat jejak kaki kat sini lagi. Alhamdulillah." (mata bersinar-sinar melihat pemandangan arau).  Walaupun sekejap je bermukim kat sana, ia tetap meninggalkan sangat banyak memori dan memberi ibrah (pengajaran) dalam life nih. Ya, sangat banyak. Kadang-kadang kita tak perasan, benda yang happened dalam life kita tu lah yang mengajar kita jadi dewasa kan? Boleh jadi benda baik atau benda buruk. Contohnya, cam gaduh dengan kawan until something big thing berlaku membuat diri kamu menyesal seumur hidup. Because of that, kamu menyesal, bertaubat dan berazam untuk berubah jadi baik and act like an adult. Itu satu contoh. dan setiap orang ada pengalaman mereka sendiri.

Mengingati kisah lalu juga sometimes boleh membuat kita jadi kuat. Sebab kisah-kisah itu sentiasa menjadi pendorong kita time futur(lemah). Bila kita ingat balik camne kita ngan geng2 kita harungi mehnah dan tribulasi sesame untuk berjaya, kita boleh jadi semangat balik. Ada seorang tuhcerita, dia akan semangat bila dia ingat balik camne dulu diorang kene denda dasyat sangat time korikulum. Pegawai tu kata kalau sorang buat salah semua akan kena. So, diorang semue pakat buat yang terbaik sebab tak mau susahkan kawan diorang dengan kesalahan diri mereka sendiri. Finally,berkat usaha dan doa, diorang semua berjaya hadapi cabaran itu. Dia  kata, semangat tuh dia akan ingat sampai bila-bila. Selain itu jugak, orang selalu cakap, orang yang berjaya belajar dari kegagalan. Itu betul. Kalau kita ingat balik betapa susahnya dulu kita nak recover balik lepas gagal, takkan senang-senang je kita nak sia-siakan usaha kita tukan?


Kenangan manis. Kenangan tawar, Kenangan sedih. Kenangan comel. Dan segala jenis kenangan, sangatlah berguna bagi sesiapa yang mengingatinya untuk membaiki diri jadi lebih baik untuk kehidupan akan datang. Toksahlah simpan dalam memory minda kita je. Jadikannya sebagai pengajaran okey?


Wallahu'alam..

P/S: jutaan terima kasih kepada comrad2 di arau yg sudi melayan kami.. hehe.. May be blessed~



The advantage of a bad memory is that one enjoys several times the same good things for the first time.
~ by Friedrich Nietzsche

No comments:

Post a Comment