Wednesday, February 15, 2012

Doa mak aku tak makbul?

Bismillah...
Semester lepas, ada satu subject ni, setiap kelas lecturernya akan sentiasa  berbesar untuk share some advices atau bagi reminder (peringat) kapada kami yang hatinya sedikit terlalu gersang di situ.

Ada sekali itu, sedang bertazkirah, tetibe lecterer kami mengutarakan satu soalan provoke yang wow:

" Pernah ke awak semua terfikir, kenapa doa mak awak, siang malam nak awak jadi pandai, dapat straight As, jadi anak yang baik, taaaaaaak makbul-makbul sampai sekarang? Bukan ke doa mak tuh di makbulkan?"

Gulp...

hampir semua buat muka  tekesima dan seumpamanya...

" Ya, memang banyak sebabnya kenapa Allah tak makbulkan doa. Boleh jadi sebab ujian kepada kita atau menjadi tabung kepada akhirat kita dan banyak lagi. Dan satu benda yang saya nak tekankan, kamu tahu tak doa ibu tu boleh tergantug kalau anaknya ada buat dosa kat belakang ibunya  Cuba check diri awak, ada tak buat dosa kat ibu awak yang dia tak tahu, dan mungkin kita sendiri tak perasan. Jangan take for granted benda-benda camni."


                                                  

Wallahu'alam. Boleh jadi benar atau tidak. Tapi kita boleh ambil ibrah (pengajaran) kat situ. Jangan dok buat dajal kat belakang mak kita, tapi kat depan dia kamulah yang paling baik kat Tanah Melayu nih. Sian kat mak, dari subuh sampai insyak termasuk solat sunat dan qiamullai dia sentiasa doa untuk kita. Tapi kita, keep buat perkara yang mak kita tak suka. Kat dunia mungkin lepas, tapi kat akhirat?

Silent mode sambil muhasabah.

Kalau kita sayang mak kita, kenapa nak buat dia sedih?

peace!!

2 comments:

  1. assalam , 1st time nak komen kat blog ni .. sebab entri yang menarik...huu.
    yes..doa mak mmg termakbul ...
    apa yang dia cakap semua betul dan akan jadi ..
    cuma lambat atau cepat je... huuu ..masa kecik dulu tak faham..selalu tak endah..dah dewasa ni...takut kalau terbuat dia sedih/kecewa . :')

    ReplyDelete
    Replies
    1. reda Allah pd redha ibubapa.

      Jazakillahu khairan di atas view. :)

      Delete